Sprievod
História sprievodu
Pôvod dnešného sprievodu, ktorý je súčasťou mestských slávností a osláv Dňa baníkov, geológov, hutníkov a naftárov, nachádzame v slávnej Baníckej a lesníckej akadémii, ktorú založila Mária Terézia v roku 1762. Ako prvá vysoká škola technického zamerania na svete vychovávala 150 rokov špičkových banských odborníkov. Akadémia viackrát zmenila názov i vyučovací jazyk, jej odkaz, tradície a duchovný vplyv sú však stále živé. Poslucháčov akadémie boli v Štiavnici stovky, študovali, užívali si život a míňali tu nemalé peniaze. Veselé sprievody akademikov v maskách sa konali pri viacerých príležistiach, akými boli valetantské sprievody (ballagáše) či prijímanie nových členov do študentskej obce “Burschenschaft”.
Vážnym sprievodom bol Salamander, sprievod s kahancami a fakľami sa konal pri významných príležitostiach akademickej obce. Sprievod prechádzal mestom za tmy, kedy osvetlený prechádzal z jednej strany ulice na druhú a pripomínal tak pohyb salamandry. Kritickým rokom pre sprievody v Štiavnici bol rok 1919. Akadémia bola premiestnená do Maďarska a zanikli aj tradičné remeselné cechy, čím prišlo mesto nielen o akademikov, ale aj bohatý kultúrny život. Zrušené boli aj tradičné fašiangové sprievody organizované cechmi, na ktorých nechýbali i študenti akadémie.
Banskoštiavnický salamander pri príležitosti nového sviatku „Baníckeho dňa“ prvýkrát prešiel ulicami Štiavnice v roku 1934. Vznikol spojením viacerých sprievodov, na ktoré bol mestský život ešte v 19. storočí bohatý. Cieľom bolo povznesenie mesta a snaha o zviditeľnenie baníctva v ťažkom období. Nájdeme v ňom vážny banícky kahancový/fakľový pochod – Salamander, ale aj veselé a ironizujúce prvky študentských sprievodov i masky z pôvodných fašiangových sprievodov. Charakter a obsadenie sprievodu sa vyvíjali a menili. K sprievodu sa pridružili sprievodné podujatia a kultúrny program s jarmokom, čím vzniklo najdôležitejšie podujatie Banskej Štiavnice, Salamandrové dni. Dnes sprievod sprítomňuje najmä obdobie prelomu 19. a 20. stor. zo života akademikov a bohatej minulosti mesta.
Po 2. sv. vojne sa sprievod obnovil v roku 1949. Organizáciu v roku 1951, 1960, 1961, 1964, 1972, 1974, 1978 a 1988 zabezpečovali začiatkom septembra Rudné bane pri príležitosti Dňa baníkov. Pozoruhodný bol Salamander v roku 1964, ktorého sa zúčastnili poslední absolventi akadémie. Ulicou dojato kráčali starí šediví baníci, ktorí spomínali na roky mladosti prežité v Banskej Štiavnici. V roku 1988 sa po desaťročnej prestávke na sprievod prišlo pozrieť okolo 30 000 divákov. Mestské slávnosti Salamandrových dní od roku 1991 organizuje Mesto Banská Štiavnica. Od roku 1998 sú tieto oslavy spojené s celoslovenskými oslavami Dňa baníkov, geológov, hutníkov a naftárov.
Hlavnou koordinátorkou sprievodu bola Ing. Dalma Štepáneková (1933 - 2019), sprievodu zasvätila tri desaťročia svojho života, vybudovala rozsiahlu šatnicu a zabezpečovala ľudí do sprievodu, hlavne z radov bývalých baníkov a ich rodín. Od roku 2020 a 21, ktoré poznačila pandémia Covid-19, organizovanie sprievodu zabezpečujú Ján Petrík a Iveta Petrikovičová. Dnes tvorí sprievod viac ako 500 postáv. Salamandrové dni sú fascinujúcim vyvrcholením kultúrneho života mesta a sprievod je jedinečným podujatím. Pre svoju jedinečnosť je Banskoštiavnický Salamander aj súčasťou Reprezentatívneho zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva Slovenska.
Novinky do sprievodu pribúdajú pomaly, v posledných rokoch bol sprievod obohatený o sv. Barboru a Katarínu, o učenca, poštára, požiarničku, evanjelického kňaza, učiteľky, guvernantku atď., k husárom sa pridali bubeníci, pribudlo veľa postáv mladých dám v rôznych obrazoch, odstránil sa obraz policajtov a handrársky voz sa presunul do obrazu k cigánom, prípadne sa podľa potreby presúvajú obrazy v rámci sprievodu. Postupne vznikajú nové kostýmy a vymieňajú sa staré poškodené. Tak vznikli kostýmy rôznych foriem šašov a klaunov, tureckého sprievodu, cigánov, honosné šaty pre sv. Barboru i Katarínu. Najnovšie sú stredoveké kostýmy pre permoníkov.
Veľká vďaka patrí všetkým organizátorom sprievodu, ich obetavým pomocníkom, sponzorom a predovšetkým účinkujúcim. V sprievode nevystupujú profesionálni herci, ale dobrovoľníci z radov študentov a obyvateľov nielen nášho mesta. Tí obetovali svoj osobný čas a neraz i pohodlie, aby svojou účasťou podporili a zachovali Salamandrový sprievod, ktorý od svojho oživenia v roku 1934 križuje s prestávkami ulice Banskej Štiavnice už úctyhodných 91 rokov. Menovať každého osobitne by zabralo veľa času, keďže len v sprievode je dnes už viac ako 500 účinkujúcich. A bez obetavosti a pracovitosti každého účinkujúceho či pomocníka, by sprievod mesto neprešiel. Keď sa zráta investícia času každého z organizátorov a účastníkov sprievodu, na dvojhodinový sprievod je každoročne vynaložených viac ako 2000 odpracovaných hodín. Ide o mesiace príprav pred Salamandrom a aspoň mesiac práce po sprievode. Už len z tohto dôvodu si musíme existenciu Salamandrového sprievodu vážiť. Organizátori znesú aj konštruktívnu kritiku, omnoho viac však potrebujú a ocenia pomocnú ruku.
O význame Banskoštiavnického Salamandra hovorí aj skutočnosť, že v roku 2013 bol zapísaný do Reprezentatívneho zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva Slovenska, čím sa zaradil medzi národné poklady našej krajiny.
Tematické rozdelenie obrazov
Tematické rozdelenie sprievodu je zložité, pôvod mnohých postáv sprievodu nie je jasný, iné vieme zaradiť naraz k viacerým témam. Zo starých sprievodov sú zachované fotografie no bez vysvetľujúcich opisov, taktiež chýbajú scenáre sprievodov. Informácie sú len kusé, ide len o čriepky, z ktorých je zložité vyskladať minulosť a hlavne zmysel jednotlivých postáv v sprievode. Na základe dostupných fotografií vieme “čo”, niekedy aj “kedy”, ale “prečo” ostáva nevypovedané. Kým o niektorých postavách/obrazoch v sprievode vieme povedať, že sú pôvodné a tradičné, iné boli do sprievodu doplnené organizátormi, resp. samotnými účastníkmi. Dnešné radenie sprievodu prešlo reformou v roku 2022, snahou organizátorov bolo uchovať zo zažitého radenia čo najviac, no zároveň dať sprievodu viac logiky a nadväznosti jednotlivých obrazov.
Sprievod začína tradične, pastierom s jaštericou, čo odkazuje na legendu o založení mesta. Nasledujú obrazy úzko späté s baníctvom - banícke insígnie, slávnostní aušusníci, permoníci, ochrankyne baníkov, kutnohorskí baníci, vlniaci sa salamander, figliar Náco či banícka hudba s vedúcim sprievodu. Nasledujú výjavy zo života akademikov, ktorí sa vo valetantskom sprievode lúčia s akadémiou a mestom, prvoročiaci im nesú kufre a nasledujú ich mladé i staré dámy za spevu spevokolu Štiavničan v cylindroch. Za valetou sa ťahá najdlhšie študujúci poslucháč akadémie, večný študent v spolocčnosti obľúbeného súdku vínka. Stará Cirónička skutočne žila a študenti s ňou často prichádzali do kontaktu na prechádzkach štiavnickým Trotuárom, preto sa aj ona s nimi lúči. Sprievod je poprepletaný aj postavami, ktoré si prisvojila študentská obec ako svojich "hodnostárov", ktorými parodovala skutočné vedenie mesta. K nim patria sudcovia, pisári, duchovenstvo, Burgermajster na somárikovi, komorský gróf, nočný hlásnik či starý lekár.
Za skupinou nemilosrdných katov s drábmi kráča samotná smrť nasledovaná pohrebom študenta so smútiacou rodinou a priateľmi. Za smútiacimi poletuje duch, ktorý svojim charakterom patrí k zábavným maskám. Nasleduje študentmi parodovaná mestská vrchnosť (Burgermajster na somárikovi a Komorný gróf), ktorých príchod ohlasujú trubači, ochraňujú ich vojaci, husári, maďarskí žandári a ich nariadenia mestu vyhlasuje bubeník. Kanonieri sú obľúbeným obrazom sprievodu, sú hluční a so svojim veľkým delom nezabudnuteľní. Po nich ulicou kráča nočný hlásnik, ktorý dozeral aj na nočný poriadok v meste. Živé hodiny odkazujú na trúbenie z Nového zámku a ohlasujú čas. Zábava pokračuje postavami, ktoré dodnes nachádzame aj vo fašiangových sprievodoch, nechýbajú cirkusoví šašovia a klauni, medveď na reťazi, sprievod Turkov s Maharadžom a háremom, Indiáni, vodníci a komici Pat a Patašón. Ďalším obrazom vychádzajúcim z fašiangových masiek je Léna s Nácom v koši, za ktorým nasleduje veselá svadobná zábava s hudbou.
Záver sprievodu sa zameriava na život Štiavnice a jej obyvateľov, hlavne na dobové povolania a remeslá. Záver otvorí Lacný Joško s plnou krošňou nekvalitného tovaru, ktorý ponúkal baníkom a zjednával ceny. Nasledujú zaujímavé domáce povolania - vtáčnikár a motýličiar, ktorí chytali vtáky a motýle, ktoré predávali. Medzi povolaniami nechýba starý horár, poštár a požiarnička, cigáni s handrárskym vozom čo roztancujú ulicu, starý lekár so sestrou i kojná s kočíkom. Veľká skupina remeselníkov a živnostníkov v sebe skrýva mnoho historických povolaní - kováčov, elektrikárov, údržbárov, tesárov, pekárky, cukrárky, učiteľky, krčmára s krčmárkou, holiča, obuvníka, drotára a mnoho iných. Všetkých sprevádza ľudová hudba, ktorá dodáva veľkému obrazu život. Z početnej skupiny si občas odskočí kominár, ktorý vyčistí Štiavnickej Anči dymiaci komín. Hrkotajúci a dymiaci vláčik vedený železničiarmi už tradične uzatvára sprievod.

● Skrížené kladivá
● Permoníci
● Malí baníci a permoníc
● Svätá Barbora a Katarína
● Starý baník a aušusníci
● Kutnohorskí baníci
● Štiavnický Náco
● Vedúci sprievodu
● Banícka hudba
● Salamander
● Valeta / Spevokol...
● Večný študent
● Sud
● Chemik a chemička
● Stará Cirónička
● Bürgermajster
● Sudca
● Pisári
● Učenec s knihami
● Katolícky kňaz
● Rabín s knihami
● Starý lekár
● Vojaci
● Kanonieri
● Maďarskí žandári
● Pandúri a väzni
● Kati a trestanec
● Nosič pohrebnej zástavy
● Pohreb študenta
● Smútiaci
● Maharadža
● Duch
● Pat a Patašón
● Indiáni
● Vodníci
● Medveď
● Cigáni
● Pisári
● Poštár
● Nočný hlásnik
● Kojná
● Vtáčnikár
● Motýličiar
● Lacný Joško
● Starý horár
● Trubadúri
● Stará Cirónička
● Živé hodiny
● Léna s Nácom v koši
● Štiavnická Anča
Atmosféra Salamandrových dní
Rozprávanie o sprievode
Počas pandémie sme predstavili inscenovaný program, v ktorom sme predstavili význam Salamandrového sprievodu










